پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226065
استعمال قليان در مراکز عمومي ممنوع مي شود
تاریخ انتشار : 1395/05/30
نمایش : 1276
جمع آوري قليان از مراکز عمومي است که در اين راستا ممنوعيت استعمال قليان در مراکزي مانند باغ تالارها با همکاري قوه قضائيه و شهرداري ها به اجرا درآمده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، معاون بهداشت وزير بهداشت گفت: مردم ايران سالانه 100 هزار ميليارد ريال را صرف مصرف دخانيات مي کنند.

دکتر علي اکبر سياري در نشست مديران معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي سبزوار، اظهارکرد: مصرف مواد دخاني از مهمترين دلايل بروز بيماري هاي مختلف از جمله سرطان در کشور است. کاهش مصرف دخانيات نياز جدي به فرهنگ سازي دارد . يکي از برنامه هاي وزارت بهداشت، جمع آوري قليان از مراکز عمومي است که در اين راستا ممنوعيت استعمال قليان در مراکزي مانند باغ تالارها با همکاري قوه قضائيه و شهرداري ها به اجرا درآمده است.

وي افزود: طبق برنامه قرار است استعمال قليان در مراکز عمومي بين راهي مانند رستورانهاي سنتي نيز ممنوع شود و  دانشگاه هاي علوم پزشکي موظف به برنامه ريزي براي اجراي طرح هستند.

بيش از 15 ميليون نفر از کلسترول بالا و هفت ميليون نفر از ديابت رنج مي برند

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اينکه يکي از برنامه هاي وزارت بهداشت، کاهش مصرف نمک به عنوان يکي از عوامل بيماري زا در کشور است، تصريح کرد: سرانه مصرف نمک در کشور بين 10 تا 12 گرم است که اين ميزان بايد به سه تا پنج گرم کاهش يابد.

وي همچنين به ابتلاي بيش از 10 ميليون نفر در کشور به بيماري فشار خون و مرگ 83 هزار نفر به علت ابتلا به آن اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارها 50 درصد از افراد مبتلا به فشار خون، از بيماري خود بي خبرند و زماني متوجه آن مي شوند که در معرض خطر قرار دارند.

سياري کم تحرکي را از مهمترين عوامل بروز بيماري‌ها دانست و تاکيد کرد:  بايد با کمک شهرداري ها و دستگاه هاي اجرايي به گونه اي برنامه ريزي و فرهنگسازي شود که هر ايراني روزانه بين 30 دقيقه تا يک ساعت به ورزش و نرمش بپردازد تا از بروز بيماري هاي غيرواگير ناشي از کم تحرکي جلوگيري شود.

معاون بهداشتي وزير بهداشت در ادامه چاقي، قند خون، فشار خون و چربي را از دلايل مهم بروز بيماري دانست و عنوان کرد: بيماري هاي قلبي و عروقي، سرطان، اضافه وزن، آسم و ديابت از مهمترين بيماري هاي مرتبط با اين عوامل هستند که با فرهنگ سازي و سالم سازي تغذيه مي توان از بروز آنها جلوگيري کرد.براساس آمارها در کشور بيش از 15 ميليون نفر از کلسترول بالا و هفت ميليون نفر از ديابت رنج مي برند.

آمادگي زيرساخت هاي اجراي طرح پزشک خانواده

 سياري با اشاره به اينکه اجراي طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع از مهمترين اولويت هاي برنامه وزارت بهداشت و درمان است، گفت: زيرساخت هاي لازم براي اجراي طرح فراهم شده و در اين راستا بايد پزشکان عمومي جذب و اعتبارات لازم محقق شود که اين موضوع هم اکنون در حال پيگيري است. اين طرح به صورت همزمان در شهرها نيز اجرا مي شود و همه افراد در اين برنامه از پرونده الکترونيک پزشکي بهره مند مي شوند. بر اساس طرح پزشک خانواده به ازاي هر سه هزار نفر روستايي يک پزشک عمومي و يک کارشناس مراقب سلامت پيش بيني شده است.

وي با اشاره به اينکه در طرح نظام ارجاع براي پزشکان متخصص نيز برنامه ويژه اي ديده شده، گفت: هر پزشک متخصص مبلغي را به عنوان حق ويزيت دريافت مي کند که اگر در اجراي نظام ارجاع با وزارت همکاري داشته باشد بخشي از مبلغ توسط وزارتخانه، بخشي توسط بيمه و بخشي نيز توسط مردم تامين مي شود.

تدوين سند راهبردي پيشگيري و کنترل بيماري‌هاي غيرواگير

وي با اشاره به تدوين سند راهبردي پيشگيري و کنترل بيماري‌هاي غيرواگير در دولت يازدهم، ادامه داد: دولت نسبت به کنترل بيماري هاي واگير توجه ويژه اي دارد. اين سند بايد در سطح شهرستان ها و استان ها بومي سازي شود. در حال حاضر نيز هم اينک اين سند توسط رياست جمهوري ابلاغ شده و مديران دانشگاه هاي علوم پزشکي، فرمانداران و مسئولان ادارات موظف به پيگيري و اجراي آن هستند.

وي با بيان اينکه بيش از 10 ميليون و 300 هزار حاشيه نشين در کشور شناسايي شده اند، تصريح کرد: وزارت بهداشت براي محله ها و سکونتگاه هاي غيررسمي مراکز سلامت را ايجاد کرده که اقدامي مناسب براي ارائه خدمت به اين قشر است.

راه اندازي اورژانس هاي روستايي در کشور

به گزارش وبدا، معاون بهداشتي وزير بهداشت با برنامه اين وزارتخانه براي راه اندازي اورژانس روستايي در کشور گفت: اين طرح براي نخستين بار در دولت يازدهم اجرايي مي شود.و طبق آن، پايگاه هاي اورژانس در کنار مراکز بهداشتي و درماني روستايي مستقر مي شوند، افزود: امسال برنامه اورژانسهاي روستايي با همکاري معاونت درمان وزارتخانه اجرا مي شود که زمينه خوبي براي ارائه خدمات به روستاييان است. در قالب اين طرح يک دستگاه آمبولانس و تکنيسين هاي آموزش ديده اورژانس در پايگاه هاي اورژانس روستايي مستقر مي شوند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html